Sveže

PRVO MESTO OSVOJIL PROTOTIP MEDGENERACIJSKEGA IGRALA IZ BRAZILIJE

ROGLAB OPEN: AKTIVNO STARANJE

03.07.2019

Zmagovalni prototip mednarodne delavnice RogLab Open: Aktivno staranje je medgeneracijsko igralo, ki ga je izdelal oblikovalec André Vanzolin iz fablaba Feb360° iz Brazilije. Vsi štirje razviti projekti bodo v oktobru na ogled v tivolski Švicariji, načrti za njihovo izdelavo pa bodo pod licenco Ustvarjalna gmajna na voljo vsem. Natečaj je v partnerstvu s Centrom za kreativnost pri Muzeju za arhitekturo in oblikovanje, Naravoslovnotehniško fakulteto ter MGLC razpisal RogLab, izdelovalni laboratorij in pilotni projekt Centra Rog, ki deluje v okviru Muzeja in galerij mesta Ljubljane. 

Foto: Manca Juvan

Foto: Manca Juvan

 

Avtorji idejnih predlogov, ki so prepričali strokovno komisijo natečaja, so vse od izbora v sodelovanju z lokalnimi mentorji in drugimi strokovnjaki pilili idejne zasnove, preizkušali začetne prototipe ter z Mojco Mihailovič Škrinjar pridobivali znanje s področja oblikovalskega mišljenja, razvoja poslovnih modelov in tržnega pozicioniranja.
 
Ob začetku delavnice so avtorji s strokovnima sodelavkama Barbaro Goričan in Matejo Slapnik iz Slovenske filantropije na lastni koži izkusili različne težave, ki pestijo starostnike, in se vživeli v izkušnjo bivanja v starejšem telesu. Empatično razmišljanje je udeležencem nato pomagalo pri upoštevanju različnih prilagoditev začetnih zamisli pri razvoju v prototipe, ki bodo starostnikom resnično koristili.
 
Strokovna vodila je podala tudi Alenka Plemelj, predavateljica z oddelka za delovno terapijo in ergonomijo na Zdravstveni fakulteti, ki je poskrbela, da prototipi spoštujejo različna pravila dobre prakse. Avtorje je na primer opozarjala na težave z upadom mišične moči, pešanjem fine motorike in različnih čutil ter manjšo gibljivostjo sklepov in z njo povezanim omejenim dosegom. Prostovoljca Milena Dimec in Uroš Stanič sta preizkusila vse prototipe in dodatno svetovala avtorjem s svojimi zamislimi za izboljšave.
 
Izmed tridesetih natečajnih predlogov so tako nastali štirje prototipi: študentke prvega letnika NTF Ina Nathalie Bölsing, Kaja Čufer, Tajda Dražić in Katarina Ekart so skupaj z mentorico Alenko More ustvarile klasično krojena oblačila za starejše, ki s premišljenimi prilagoditvami omogočajo lažje oblačenje, upokojeni podjetnik Dušan Uršič je svojo zamisel za lažje premagovanje stopnic razvil v dodatke za stopnice, ki s protizdrsnimi trakovi zagotavljajo varnejši korak, izdelovalec Eamon Durey iz fab laba Nerve Centre iz Severne Irske je za vse upokojene vrtičkarje, ki ne zmorejo več težkega fizičnega dela, ustvaril hidroponični vrt, ki je preprost za uporabo in dostopen tudi za uporabnike z invalidskimi vozički, zmagovalni prototip oblikovalca Andréja Vanzolina pa je interaktivna igra za enega ali več uporabnikov, ki lahko s treningom koordinacije in koncentracije dodobra zaposli vsakogar, četudi je oseba gibalno ovirana, ima več različnih težavnostnih stopenj in je le še zabavnejša, če jo skupaj igrata dva.
 
Končni prototipi bodo doživeli še več različnih življenj, predvsem pa izdelovalni laboratorij RogLab vabi vse, ki jih izdelki navdušijo, naj jih zase in za svoje bližnje izdelajo tudi sami. Podrobni načrti za izdelavo bodo namreč dostopni na spletu, pri izdelavi večine izmed njih pa bosta dovolj osnovno znanje izdelovalništva in uporaba opreme v vašem najbližjem izdelovalnem laboratoriju. Prototipe si boste lahko jeseni ogledali na razstavi v ustvarjalnem centru Švicarija v Ljubljani.
 
 
Foto: Manca Juvan

Foto: Manca Juvan

 

Medgeneracijsko igralo
Avtor: André Vanzolin
Soavtor: Staš Vrenko, RogLab
Tehnična podpora: Tomo Per in Oscar Silva, RogLab; Dejan Pfeifer, Studio Drevo
Partnerski laboratorij: FEB 360º, Barretos, Brazilija
 
Medgeneracijsko igralo Andréja Vanzolina iz Brazilije je interaktivna igra, ki služi za trening koordinacije in koncentracije. Pokončna igralna plošča je narejena iz močnejše vezane plošče, iz katere so s CNC-rezkalnikom izrezane odprtine, ki določajo igralno pot. Odprtine so zadelane s tanjšim pleksi steklom, izrezanim z laserskim rezalnikom. Namen igre je žogico, pritrjeno na dve vrvici v zgornjih vogalih igralne plošče, z natančnim krmiljenjem pripeljati do točke, ki jo določijo LED-luči: slednjo naključno generira odprtokodni mikrokontroler arduino, na katerem lahko s pritiskom na gumb nastavimo težavnostno stopnjo. Igro lahko igramo stoje ali sede, primerna je tudi za gibalno ovirane uporabnike, za pestrejši igralni proces pa lahko eno izmed vrvic predamo soigralcu in skupaj z njim sledimo poti, ki jo rišejo LED-luči.
 
 
A(ge)daptive, klasični kroji za modno ozaveščene uporabnike
Avtorice: Ina Nathalie Bölsing, Kaja Čufer, Tajda Dražić in Katarina Ekart
Mentorica: Alenka More, Naravoslovnotehniška fakulteta
Tehnična podpora: Jaka Podgoršek in Rebeka Pajek, Naravoslovnotehniška fakulteta
 
Avtorice, študentke prvega letnika Oddelka za oblikovanje tekstilij in oblačil na Naravoslovnotehniški fakulteti, so se z izzivi starizma soočale že pri predmetu Razvoj oblačil pri prof. Karin Košak, kjer so na dano temo izvedle raziskavo med prebivalci Doma starejših občanov Trnovo. RogLabov natečaj je bil tako logično nadaljevanje razvoja poslovne ideje, v kateri zaradi staranja populacije vidijo odlično priložnost. V raziskavi so jim uporabniki zaupali, da pogrešajo kakovostne materiale in kroje, primerne njihovim postavam, pestili pa so jih tudi drobni gumbi; ob prijavi na natečaj so avtorice izdelale natančne skice, ki so jih skupaj s prostovoljcema razvile v uporabna, klasično krojena oblačila, primerna tudi za svečane in večerne priložnosti. Žensko in moško srajco ter hlače tako odlikujejo kakovosten in na otip prijeten material, krajši rokavi ter dovolj prostora v komolcih in kolenih za udobno nošenje, pa tudi magnetni gumbi, ki se zaprejo kar sami in so dovolj močni, da ostanejo varno speti ves dan.
 
 
Grow for it!, hidroponični vrt za gibalno ovirane uporabnike
Avtor: Eamon Durey
Soavtor: Zelim Suleymanov, RogLab
Tehnična podpora: Tomo Per, RogLab; Dejan Pfeifer, Studio Drevo
Partnerski laboratorij: Nerve Centre FabLab, Derry, Severna Irska, ZK
 
Hidroponični vrtovi niso le za mlajše, tehnično podkovane navdušence: Eamon Durey meni, da so lahko z nekaj prilagoditvami odličen povod za druženje in klepet (ob ohranjanju vrtičkarskih spretnosti) tudi za vse, ki se z vrtnarjenjem zaradi zdravstvenih ali prostorskih razlogov ne morejo več ukvarjati. Okvir hidroponičnega vrta je narejen iz vezane plošče (s CNC-izrezom) in kanalizacijskih cevi: torej materiala, ki je naprodaj v vsaki trgovini z gradbenim materialom. Za kar najpreprostejše vzdrževanje je krogotok vode v cevi povsem sklenjen; zanj skrbita težnost in ena sama potopna črpalka. Vodo lahko v vrt natočimo kar iz običajne pipe, enkrat na teden pa jo odlijemo skozi odprtino v dnu rezervoarja. Zaradi premišljene oblikovne zasnove je vrt dostopen tudi za gibalno ovirane uporabnike na invalidskem vozičku, pa tudi sicer zaradi znižane površine ne zahteva nobenih zahtevnih gibov. 
 
 
Dodatki za stopnice
Avtor: Dušan Uršič
Tehnična podpora: Tomo Per, RogLab; Dejan Pfeifer, Studio Drevo
 
Upokojeni podjetnik Dušan Uršič je svoj prototip razvil ob branju razpisa RogLab Open, v katerem so bila zabeležena opažanja intervjuvancev, da je premagovanje stopnic za starostnike in tiste s slabšo gibljivostjo zelo težavno. Njegova rešitev so dodatki za stopnice, ki višino posamezne stopnice znižajo za polovico in omogočajo izmenično hojo. Stopnice so narejene iz lepljene vezane plošče, a je prototip glede na prostor uporabe primeren tudi za druge materiale. Da se jasno ločijo od običajnih stopnic, so pobarvane v živo barvo in označene s protizdrsnim trakom. Prototip bo avtor pred razstavo v Švicariji še dodatno testiral v domovih za upokojence, kjer bodo uporabniki z zmanjšano mišično močjo lahko preizkusili njegovo uporabnost.
 
 
Medgeneracijsko igralo
Avtor: André Vanzolin
Soavtor: Staš Vrenko, RogLab
Tehnična podpora: Tomo Per in Oscar Silva, RogLab; Dejan Pfeifer, Studio Drevo
Partnerski laboratorij: FEB 360º, Barretos, Brazilija
 
Medgeneracijsko igralo Andréja Vanzolina iz Brazilije je interaktivna igra, ki služi za trening koordinacije in koncentracije. Pokončna igralna plošča je narejena iz močnejše vezane plošče, iz katere so s CNC-rezkalnikom izrezane odprtine, ki določajo igralno pot. Odprtine so zadelane s tanjšim pleksi steklom, izrezanim z laserskim rezalnikom. Namen igre je žogico, pritrjeno na dve vrvici v zgornjih vogalih igralne plošče, z natančnim krmiljenjem pripeljati do točke, ki jo določijo LED-luči: slednjo naključno generira odprtokodni mikrokontroler arduino, na katerem lahko s pritiskom na gumb nastavimo težavnostno stopnjo. Igro lahko igramo stoje ali sede, primerna je tudi za gibalno ovirane uporabnike, za pestrejši igralni proces pa lahko eno izmed vrvic predamo soigralcu in skupaj z njim sledimo poti, ki jo rišejo LED-luči.